OM OSS
Problemlösare i tre generationer
I maj 1919 fick vår farfar Axel Engblom tillstånd för varuutforsling. Det var starten för Engbloms Åkeri, familjeföretaget som i dag mer än 100 år senare fortfarande är verksam i samma bransch. Då var det häst och vagn som gällde. I dag har vi en modern maskinpark med ett 20-tal enheter.
Även om verksamheten har förändrats enormt under åren så är grundidén fortfarande densamma. Vår uppgift är att lösa problem för våra kunder. På 20-talet kunde det handla om att hämta kol i hamnen och köra ut till kunderna. I dag kan det vara att köra byggmaterial eller göra tunga lyft med någon av våra kranar.
Vår farfar startade med en häst. Men redan efter några år köpte han sin första bil och ett par år senare sin första lastbil. Nyfikenhet och en vilja att hänga med i utvecklingen var drivkraften då. Och är så fortfarande. I dag investerar vi mellan 1,5–2 mkr varje år i nya maskiner och bilar. Allt för att vi även fortsättningsvis ska kunna lösa våra kunders problem.
Vår främsta styrka är dock våra duktiga medarbetare. Erfarna och serviceinriktade ser de till att lösa uppdragen och hjälpa kunderna. Snabb service är vårt honnörsord.
Engbloms Åkeri är i dag ett modernt transportföretag där vi fungerar lite som åkerivärldens taxi. Snabba uppdrag med kort varsel är en av våra specialiteter. Engbloms röda lastbilar har länge varit ett känt inslag i gatubilden och vi tror att de ska fortsätta att vara det i många år framöver.
En del av Sundsvall
När det händer något i Sundsvallstrakten finns ofta Engloms Åkeri röda lastbilar med i bilden som ett känt inslag i gatubilden.
Med där det händer
När det händer saker i Sundsvallsområdet finns ofta Engbloms Åkeri med. Det kan handla om stora anläggningsprojekt som Sundsvallsbron, Parkprojektet eller utbyggnaden av Norra Kajen, snöröjning vintertid eller frakt av byggmaterial till stora och små byggen.
Våra röda lastbilar är sedan många år ett känt inslag i gatubilden. Förutom två-, tre- och fyraxlade lastbilar har vi även grävmaskiner, hjullastare och teleskoptruckar i vår maskinpark. Totalt har vi cirka 20 enheter som tillsammans fixar ett brett spektra av uppdrag när det gäller transporter och maskintjänster.
Snabb och flexibel
Engbloms styrka är vår service, snabbhet och flexibilitet. Vår uppgift är att lösa problem. Vi är specialiserade på korta körningar och fungerar ungefär som åkerivärldens taxi. Vår devis är: Ring Engbloms så fixar vi jobbet.
Vi har flera hundra kunder som vi servar varje år vilket ställer stora krav på att vi snabbt kan ställa om mellan olika uppdrag. Det klarar vi tack vare att vi har duktiga och erfarna chaufförer, varav många är flexibla och kan köra flera olika maskiner.
Ingen dag på Engbloms är den andra lik. En chaufför kan börja dagen med att transportera fjärrvärmerör från Bergsåker till Granloholm. Sedan byter han bil och hämtar ett gruslass för vidare transport till anläggningsarbetena vid Selångersån, för att avsluta dagen med att fixa ett lyft med teleskoptrucken.
Vårt flexibla arbetssätt är också bra ur arbetsmiljösynpunkt. Arbetsuppgifterna för våra anställda blir varierande.
Även när det gäller service och underhåll har vi valt att hålla en hög servicegrad. Vi har en egen verkstad och en egen servicebil för att klara löpande underhåll och akuta haverier ute i fält.
När det händer saker i Sundsvallsområdet finns ofta Engbloms Åkeri med. Det kan handla om stora anläggningsprojekt som Sundsvallsbron, Parkprojektet eller utbyggnaden av Norra Kajen, snöröjning vintertid eller frakt av byggmaterial till stora och små byggen.
Våra röda lastbilar är sedan många år ett känt inslag i gatubilden. Förutom två-, tre- och fyraxlade lastbilar har vi även grävmaskiner, hjullastare och teleskoptruckar i vår maskinpark. Totalt har vi cirka 20 enheter som tillsammans fixar ett brett spektra av uppdrag när det gäller transporter och maskintjänster.
Snabb och flexibel
Engbloms styrka är vår service, snabbhet och flexibilitet. Vår uppgift är att lösa problem. Vi är specialiserade på korta körningar och fungerar ungefär som åkerivärldens taxi. Vår devis är: Ring Engbloms så fixar vi jobbet.
Vi har flera hundra kunder som vi servar varje år vilket ställer stora krav på att vi snabbt kan ställa om mellan olika uppdrag. Det klarar vi tack vare att vi har duktiga och erfarna chaufförer, varav många är flexibla och kan köra flera olika maskiner.
Ingen dag på Engbloms är den andra lik. En chaufför kan börja dagen med att transportera fjärrvärmerör från Bergsåker till Granloholm. Sedan byter han bil och hämtar ett gruslass för vidare transport till anläggningsarbetena vid Selångersån, för att avsluta dagen med att fixa ett lyft med teleskoptrucken.
Vårt flexibla arbetssätt är också bra ur arbetsmiljösynpunkt. Arbetsuppgifterna för våra anställda blir varierande.
Även när det gäller service och underhåll har vi valt att hålla en hög servicegrad. Vi har en egen verkstad och en egen servicebil för att klara löpande underhåll och akuta haverier ute i fält.
Historia
Hästen har ersatts av lastbil, lastkarlarna mot kranar, hand-grävning har tagits över av grävmaskiner. Läs mer om vår 100-åriga historia.
För historien i framtiden
För att kunna blicka in i framtiden måste man kunna sin historia. För Engbloms Åkeri började det med en häst och en vagn. Året var 1919 och Axel Engblom etablerade sitt företag på Norrmalm, en stadsdel som numera endast finns i historien.
I dag är det den tredje generationen Engbloms som styr företaget. Nu, nästan hundra år senare, kan steget från hästskjuts till dagens miljö-klassade lastbilar tyckas långt.
Men den resa som Engbloms Åkeri varit med om har ändå en röd tråd. Det handlar om att hjälpa våra kunder att lösa problem. Oavsett om det är stenkol som ska transporteras från båtar i hamnen som på 20-talet eller en långtradare som väntar på att lossas i dag så är kundernas behov desamma. De vill ha en snabb och smidig tjänst som löser problemet.
Därför har egentligen inte verksamheten förändrats så mycket. Visst har maskiner och bilar utvecklats oerhört. De blir starkare och klarar mer, samtidigt som utsläppen minskar. Arbetsmiljön har förbättrats oerhört inne i maskinerna. Och de tyngsta jobben har försvunnit. Lastkarlarna är för länge sedan borta och har ersatts av allt effektivare kranar.
Men grunduppdraget är detsamma. Vår uppgift är att hjälpa våra kunder. Till vår hjälp har vi två-tre- och fyraxlade lastbilar, grävmaskiner, hjultraktor och teleskoptruckar.
Vi har också vår erfarna och yrkeskunniga personal och en transportledning som ser till att kunderna får den snabba service som kommit att bli ett signum för Engbloms Åkeri.
Hästen ersattes av lastbil. Lastkarlarna byttes ut mot kranar. Hand-grävning har tagits över av grävmaskiner. Vad nästa steg i utvecklingen blir är svårt att sia om. Men vår förhoppning är att Engbloms Åkeri ännu i många år finns som en viktig och effektiv resurs för våra kunder.
För att kunna blicka in i framtiden måste man kunna sin historia. För Engbloms Åkeri började det med en häst och en vagn. Året var 1919 och Axel Engblom etablerade sitt företag på Norrmalm, en stadsdel som numera endast finns i historien.
I dag är det den tredje generationen Engbloms som styr företaget. Nu, nästan hundra år senare, kan steget från hästskjuts till dagens miljö-klassade lastbilar tyckas långt.
Men den resa som Engbloms Åkeri varit med om har ändå en röd tråd. Det handlar om att hjälpa våra kunder att lösa problem. Oavsett om det är stenkol som ska transporteras från båtar i hamnen som på 20-talet eller en långtradare som väntar på att lossas i dag så är kundernas behov desamma. De vill ha en snabb och smidig tjänst som löser problemet.
Därför har egentligen inte verksamheten förändrats så mycket. Visst har maskiner och bilar utvecklats oerhört. De blir starkare och klarar mer, samtidigt som utsläppen minskar. Arbetsmiljön har förbättrats oerhört inne i maskinerna. Och de tyngsta jobben har försvunnit. Lastkarlarna är för länge sedan borta och har ersatts av allt effektivare kranar.
Men grunduppdraget är detsamma. Vår uppgift är att hjälpa våra kunder. Till vår hjälp har vi två-tre- och fyraxlade lastbilar, grävmaskiner, hjultraktor och teleskoptruckar.
Vi har också vår erfarna och yrkeskunniga personal och en transportledning som ser till att kunderna får den snabba service som kommit att bli ett signum för Engbloms Åkeri.
Hästen ersattes av lastbil. Lastkarlarna byttes ut mot kranar. Hand-grävning har tagits över av grävmaskiner. Vad nästa steg i utvecklingen blir är svårt att sia om. Men vår förhoppning är att Engbloms Åkeri ännu i många år finns som en viktig och effektiv resurs för våra kunder.
Bergåkers travbana
Axel Engblom, Engbloms Åkeris grundare, var en av entusiasterna för travsporten och var även med och startade Bergsåkers travbana.
Intresset för travsporten
På 1920-talet väcktes intresset för travsporten i Sundsvall på allvar. Sundsvallsfjärden var en av de första arenorna där man körde på isen vintertid. Bland travvännerna väcktes så småningom tanken på en egen permanent bana. Den hamnade i Bergsåker och stod klar 1932.
Axel Engblom, Engbloms Åkeris grundare, var en av entusiasterna för travsporten och var även med och startade Bergsåkers travbana. Redan första tävlingsdagen på midsommardagen 1932 var han också med och tävlade i ett lopp.
Samma år startade Axel ett eget stall, Stall Gaffelby, som i många år var bland av de mest tongivande och segerrika på Bergsåker.
– I början körde vi bara kallblod. De hästar vi hade var samma hästar som i åkeriet. Hela veckan fick de jobba och köra gods och på söndagen tävlade vi med dem. Vi kunde ibland vara 3–4 från familjen i samma lopp då pappa Axel och mina bröder Agge och Assar också körde, berättar Alf Engblom.
Från början var det mest kallblod som gällde men Stall Gaffelby började också med uppfödning av varmblod. Stallet ansågs som en föregångare vad gäller uppfödning av varmblod i Norrland, något som många under lång tid ansågs omöjligt på grund av det bistra klimatet.
Agge Engblom blev den av sönerna som var mest aktiv inom travet och var under många år proffstränare på Bergsåker. Och brodern Assar Engblom var ordförande i Norrlands Travsällskap och i STC, Svenska Travsportens Centralförbund.
Familjen Engblom har varit aktiv i Bergsåkers travbana sedan starten men stallets storhetstid var under 50-, 60- och 70-talen. Några av våra framgångs-rika travare genom åren är Locke och Lockina (slutet av 50-talet), Donna Will, Sisters Girl och Selma (mitten av 60-talet), Petronius (slutet av 60-talet), Split och Blaze Big (i början av 70-talet).
Stallet var främst inriktat på varmblod under den här tiden men hade också framgångar med nordsvenskar, bland annat med Bonny på 70-talet.
På 70-talet nådde Stall Gaffelby sina största framgångar med hingsten Joe Spin, som kunde visa upp en segerprocent på hela 33 procent på 113 starter, däribland flera V65-segrar och placerade sig bland de tre främsta i hela 61 procent av loppen.
På 1920-talet väcktes intresset för travsporten i Sundsvall på allvar. Sundsvallsfjärden var en av de första arenorna där man körde på isen vintertid. Bland travvännerna väcktes så småningom tanken på en egen permanent bana. Den hamnade i Bergsåker och stod klar 1932.
Axel Engblom, Engbloms Åkeris grundare, var en av entusiasterna för travsporten och var även med och startade Bergsåkers travbana. Redan första tävlingsdagen på midsommardagen 1932 var han också med och tävlade i ett lopp.
Samma år startade Axel ett eget stall, Stall Gaffelby, som i många år var bland av de mest tongivande och segerrika på Bergsåker.
– I början körde vi bara kallblod. De hästar vi hade var samma hästar som i åkeriet. Hela veckan fick de jobba och köra gods och på söndagen tävlade vi med dem. Vi kunde ibland vara 3–4 från familjen i samma lopp då pappa Axel och mina bröder Agge och Assar också körde, berättar Alf Engblom.
Från början var det mest kallblod som gällde men Stall Gaffelby började också med uppfödning av varmblod. Stallet ansågs som en föregångare vad gäller uppfödning av varmblod i Norrland, något som många under lång tid ansågs omöjligt på grund av det bistra klimatet.
Agge Engblom blev den av sönerna som var mest aktiv inom travet och var under många år proffstränare på Bergsåker. Och brodern Assar Engblom var ordförande i Norrlands Travsällskap och i STC, Svenska Travsportens Centralförbund.
Familjen Engblom har varit aktiv i Bergsåkers travbana sedan starten men stallets storhetstid var under 50-, 60- och 70-talen. Några av våra framgångs-rika travare genom åren är Locke och Lockina (slutet av 50-talet), Donna Will, Sisters Girl och Selma (mitten av 60-talet), Petronius (slutet av 60-talet), Split och Blaze Big (i början av 70-talet).
Stallet var främst inriktat på varmblod under den här tiden men hade också framgångar med nordsvenskar, bland annat med Bonny på 70-talet.
På 70-talet nådde Stall Gaffelby sina största framgångar med hingsten Joe Spin, som kunde visa upp en segerprocent på hela 33 procent på 113 starter, däribland flera V65-segrar och placerade sig bland de tre främsta i hela 61 procent av loppen.
Miljön i fokus
Vårt mål är att alltid lösa våra kunders transportbehov med högsta kvalitet och med minsta möjliga miljöpåverkan.
Miljömedvetenhet
Vårt mål är att alltid lösa våra kunders transportbehov med högsta kvalitet och med minsta möjliga miljöpåverkan.
Från 90-talet och framåt har miljön allt mer stått i fokus, både i form av ökade miljökrav, bättre bränslen och bättre driftsekonomi på fordonen men också förbättringar av arbetsmiljön för chaufförerna. Den tekniska utvecklingen har också varit snabb med nya innovationer och lösningar.
Ända sedan starten har Engbloms Åkeri präglats av en nyfikenhet inför det nya och en vilja att investera i moderna maskiner. I dag, mer än 90 år efter farfar Axel Engblom började med en häst och en vagn och mer än 40 år efter flytten från Norrmalm är Engbloms fortfarande ett åkeriföretag i framkant.
Vårt mål är att alltid lösa våra kunders transportbehov med högsta kvalitet och med minsta möjliga miljöpåverkan.
Från 90-talet och framåt har miljön allt mer stått i fokus, både i form av ökade miljökrav, bättre bränslen och bättre driftsekonomi på fordonen men också förbättringar av arbetsmiljön för chaufförerna. Den tekniska utvecklingen har också varit snabb med nya innovationer och lösningar.
Ända sedan starten har Engbloms Åkeri präglats av en nyfikenhet inför det nya och en vilja att investera i moderna maskiner. I dag, mer än 90 år efter farfar Axel Engblom började med en häst och en vagn och mer än 40 år efter flytten från Norrmalm är Engbloms fortfarande ett åkeriföretag i framkant.
Viktigaste resursen
Även om vi sätter en ära i att ha bra, miljöanpassade maskiner så är personalen ändå vår viktigaste resurs. Allsidiga, erfarna chaufförer som gör bra jobb är vår bästa marknadsföring. Vår personalpolitik har gjort att många anställda varit i många år på företaget. Det är en styrka.
Erfarenheten och yrkeskunnandet är viktiga konkurrensfördelar liksom det faktum att många av våra anställda har en stor bredd och kan hantera flera olika maskiner. Många av våra kunder har upptäckt vilken resurs det är att en och samma person kan hantera exempelvis både traktor, grävare och kranbil.
Vi har också valt att hålla en lagom kostym där vi kanske inte växer så mycket i högkonjunktur men där vi inte heller behöver minska i dåliga tider. Det skapar en trygghet för våra anställda och för våra kunder.
Genom samarbetsorganet TYA har Engbloms Åkeri flera godkända handledare och instruktörer bland de anställda. De svarar för de praktiska momenten på transportutbildningar för både ungdomar och vuxna. Engbloms är ledande i regionen vad gäller handledare och de praktiska utbildningarna är en viktig del i företagets verksamhet, både för personalens kompetensutveckling och för att underlätta rekrytering av nya chaufförer i framtiden.
Erfarenheten och yrkeskunnandet är viktiga konkurrensfördelar liksom det faktum att många av våra anställda har en stor bredd och kan hantera flera olika maskiner. Många av våra kunder har upptäckt vilken resurs det är att en och samma person kan hantera exempelvis både traktor, grävare och kranbil.
Vi har också valt att hålla en lagom kostym där vi kanske inte växer så mycket i högkonjunktur men där vi inte heller behöver minska i dåliga tider. Det skapar en trygghet för våra anställda och för våra kunder.
Genom samarbetsorganet TYA har Engbloms Åkeri flera godkända handledare och instruktörer bland de anställda. De svarar för de praktiska momenten på transportutbildningar för både ungdomar och vuxna. Engbloms är ledande i regionen vad gäller handledare och de praktiska utbildningarna är en viktig del i företagets verksamhet, både för personalens kompetensutveckling och för att underlätta rekrytering av nya chaufförer i framtiden.